Aasta ajakirjaga Psühholoogia Sinule

Detsembris täitub ja samas lõppeb minu aasta ajakirjaga Psühholoogia Sinule, kuhu kirjutasin artikleid eri rahvuste-kultuuri toitudest-köökidest ja seda Eestis elavate kokkade pilgu läbi. Mõned meenutused nendest huvitavatest kohtumistest alljärgnevalt. 

Nepaalist pärit Arjun Prasad Kandel (Villa Thai). Arjun valutab südant, et tänapäeva inimestel ei ole aega korralikult toitu valmistada, rääkimata sellest, et aeg maha võtta, kui restorani lõunale tullakse. Kiire on ja aeg on justkui rahasse ümber arvutatud. Arjuni enda pere kasvatab pea kõik toidulauale jõudva ise, sh pressitakse ise kasvatatud sinepist õli ning viiakse veskisse nisu, et sellest enda tarbeks jahu valmistada. Kuid ka selle Aasia maa toidutavad on muutumas.
Itaalia Bocca ja Nicolo Tanda. Nicolo on tõeliselt hea näide sümpaatsest "vanakooli" mehest, kelle antud intervjuul olid märksõnadeks respekt, hoolivus ja märkamine (või siis nende puudumine). Keskmisel fotol Nicolo hautatud metsjänes polenta ja seentega.

Restoran Chedi peakokk Goh Wee Boon ja tema sidrunikana. Selle Tallinna eliitrestorani peakokk, kelle inglise nimeks Simon, on pärit Singapurist. Läbi Londoni Tallinnasse tööle tulnud Simon teab, et hea dim sum’i saladus on hästi valmistatud taigen - läbipaistev ja selles on näha erinevad tainakihid. Et sellist tulemust saavutada, tuleb aga kaua harjutada. Simonil sellist kannatlikkust tundus jätkuvat, sest toiduhakkijana tööd alustanud noorel poisil on nüüdseks "taskus" töökogemus Michelini restoranist. 
Belglasest Emmanuel Wille (ehk Manu) ja Olde Hansa. Manu elab Eestis juba 19 aastat ning Eesti köök on tema hobi. Stiilipuhtas Olde Hansas peab ta toitu looma nii nagu keskajal - kartul, riis, tomat ja suvikõrvits unustage lihtsalt ära!

Hiinlane Yang Han ja Dao Hua. Tõenäoliselt kõige autentsem Hiina restoran Eestis, mille peakokk võib Hiina toidust innustunult vist rääkima jäädagi. Kui eurooplasele on Hiina köögis palju veidrusi, siis hiinlasele on veider näiteks see, et Euroopas on kombeks süüa surnud kala (Hiinas jõuab koka töölauale elus kala). Vasakpoolsel fotol Yang Hani kodukandi, Sichuan provintsi üks kuulsaim roog - kung pao kana
Keskmisel pildil Jedidiah Bhadra ja Street Wok. Malaisia tänavatoidurestoran võlub oma lihtsuses ja tõeliselt heas teeninduses. Jedidiah, pärit Kuala Lumpurist, valmistab pildil Malaisia kuulsat teed - pulled tea ehk tõmmatud tee - must tee kondenspiimaga, mida sedasi klaasist klaasi kallates vahule aetakse. 
Parempoolsel pildil hollandlase Alex Selhorst'i (restorani NO99 köögist) hernesupp. Tõeline talupojatoit, rammus ja aus! Hollandi köök meenutabki Alexi meelest väga Eesti kööki kartulite, köögiviljade, sousti ja lihaga. Kuulsat Hollandi Gouda jm juuste pakutakse pigem eelroana või snäkina. 
Daigo Takagi ja Jaapani MoMo. Sushit süüakse saareriigil vaid tähtsatel puhkudel ja seda ei valmistata pea kunagi ise, vaid tellitakse õppinud kokalt. Mitte lihtsalt kokakursuse läbinud inimeselt, vaid 10 aastat meistri juures õppinud ja temalt oma äri pidamiseks loa saanud kokalt.
Roman Zaštšerinski ja kohvik Moon. Roman on pärit Vene perekonnast, kus on üsna tavaline, et süüa tehakse korralikult. See on Romani arvates ka põhjus, miks Eesti restoranide köökides üsna palju venelasi töötab. Romani enda sõnul on teda tippu aidanud püsivus ja lapsepõlvest säilinud hea maitsemeel, mis arenes välja tänu peres ise valmistatud toitudele. Ise keedeti isegi puljongit, tundide kaupa! 
José Luis León Alvarez ehk Pepe ja Argentiina restoran. Pepe, kes tuleb nii kaugelt kui Peruust, lihtsalt armastab oma kontinendi toite ning on oma koduses restoranis püsinud juba 18 aastat, kuigi teda on palju ka mujale kutsutud. Argentiina restoran nimetab end lihasööjate paradiisiks ning Pepet liha elusal tulel grillimas ja sellest rääkimas nähes saab see loosung tõepoolest sisulise tähenduse.


Virko Kask, Gauranga ja veedalik toidukultuur. Vasakul pildil oleva kikerherneomlett pärineb Tallinna vanimast taimetoidurestoranist. Siin ei lähtuta lihtsalt mitte-liha, mitte-kala põhimõttest, vaid veedalikest toiduteadmistest. Küüslauku-sibulat siin ei kasutata ning teatakse, et toidul on energia, mis toiduvalmistajaga toidule kaasa läheb.
Seda, et toitu süües kandub meile selle energia, teab ka juudi sünagoogi pearabi Shmuel Kot. Ehk üllatav ja samas aukartustäratav, et Moosese raamatutes kirjas olevad toiduvalmistamise seadused on juutidel muutumatult kasutuses tänapäevalgi. Koššer toitu (keskmisel fotol juudi põlmiksai) saab Tallinnas järgi proovida sünagoogi ruumides toimivas restoranis Jeruusalemm. Just juudi köögist saabki lugeda uuest ehk detsembrikuu ajakirjast Psühholoogia Sinule.





Kommentaarid

Populaarsed postitused